Sukcesem zakończył się prowadzony w ostatnich dniach 2016 roku Aesco Group proces konsolidacji i restrukturyzacji kredytów w Mieście Tarnobrzeg. Restrukturyzacja zadłużenia pozwoli na łatwiejsze pozyskiwanie wkładów własnych do projektów współfinansowanych przez UE w latach 2014-2020. Mimo wydłużenia spłaty do 20 lat Miastu udało się pozyskać lepsze warunki cenowe od kredytów konsolidowanych. Co więcej, konsolidacja pozwoli Miastu zrealizować większy budżet inwestycyjny w latach 2017-2020 niż pierwotnie planowano.
Czym jest konsolidacja kredytów?
Konsolidacja kredytów to proces połączenie kilku kredytów, które jednostka samorządowa zaciągnęła wcześniej w jeden kredyt, którego spłata lepiej jest dostosowana do możliwości danego samorządu.
Czym jest restrukturyzacja kredytów?
Restrukturyzacja kredytów, która przeprowadzana jest wraz z konsolidacją, jest potrzebna, aby spełnić wymogi art. 243 ustawy o finansach publicznych. W swoim założeniu istniejące zadłużenie rozkładane jest na większą ilość lat po to, aby raty przypadające do spłaty w kolejnych latach były niższe.
Znaczna kumulacja spłat kapitału oraz odsetek, w połączeniu z niedostatecznie wysokimi wypracowanymi nadwyżkami bieżącymi w latach poprzednich, może znacznie utrudnić stworzenie budżetu oraz wieloletniej prognozy finansowej przy zachowaniu realistycznych założeń. W takich przypadkach konieczna może okazać się restrukturyzacja posiadanego zadłużenia.
Najbardziej czasochłonnym i trudnym etapem jest przygotowanie procesu restrukturyzacji zadłużenia.
Na początku trzeba zbadać zdolność kredytową samorządu i określić, jakie spłaty istniejącego i nowego zadłużenia jest on w stanie udźwignąć. Następnie trzeba opracować mechanizm prawny, który może być zaakceptowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową w danym województwie.
Po decyzji dot. produktu trzeba zdecydować jaka część zadłużenia będzie podlegała restrukturyzacji. Czy będą to wszystkie kredyty? Czy tylko te najdroższe? A może te, które mają najwyższe spłaty? Czy należy poddać restrukturyzacji pożyczki z NFOŚiGW i WFOŚiGW? Na te wszystkie pytania należy odpowiedzieć przed zaproponowaniem treści uchwał restrukturyzacyjnej i dot. uchwalenia aktualizacji wieloletniej prognozy budżetowej i budżetu.
Kolejnym etapem jest przekonanie radnych do konieczności restrukturyzacji. Tu zazwyczaj konieczne jest wytłumaczenie podstawowych zasad dot. zadłużenia samorządu i roli art. 243 ustawy o finansach publicznych. Przegłosowanie koniecznych uchwał kończy ten etap.
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym opisem procesu restrukturyzacji zadłużenia tutaj.