Czym jest audyt problemowy?
Audyt obszarów problemowych to narzędzie, które może być wykorzystywane przez jednostki samorządu terytorialnego do identyfikacji i naprawy problemów w swojej działalności.
Proces audytu jest zwykle inicjowany jako proces wewnętrzny, który wymaga od pracowników danej jednostki samodzielnego zgłaszania wszelkich obaw związanych z funkcjonowaniem jednostki lub warunkami pracy.
Korzyści dla JST
- diagnoza zaistniałego problemu przez zespół audytorów biegłych w przepisach i najlepszych praktykach sfery publicznej,
- pozyskanie niezależnej opinii w badanym obszarze,
- wypracowanie rekomendacji na temat dalszego scenariusza działań,
- możliwość przedstawienia wniosków z audytu wobec interesariuszy, w tym w przypadku ewentualnych spraw sądowych, jeżeli takie by wynikły.
Jak pomagamy
Obszary problemowe objęte tego rodzaju audytem obejmują najczęściej:
- regulaminy i procedury wewnętrzne, które mają wpływ na działalność jednostki,
- badanie działań osób odpowiedzialnych za działanie jednostki, które mogą potencjalnie narazić na straty finansowe i wizerunkowe,
- mechanizmy zarządzania wiedzą (dzielenie się wiedzą) i proces komunikacji między pracownikami w ramach wydziałów danej jednostki,
- plany strategiczne, które precyzyjnie określają cele i zadania jednostki,
- identyfikacja kluczowych mierników (jakościowych i finansowych) mających wpływ na wyniki jednostki,
- identyfikacja i zarządzanie kluczowym ryzykiem jednostki,
- identyfikacja obszarów z najwyższym i najniższym potencjałem wzrostu danej jednostki.
Dla kogo
- Wójt, burmistrz, prezydent, starosta, a także sekretarz lub skarbnik,
który otrzymał informację o istniejącym problemie, który wymaga niezależnego spojrzenia zewnętrznych ekspertów, - Kierownik jednostki organizacyjnej lub spółki komunalnej
świadomy potrzeby audytu w wybranym obszarze, poszukujący optymalnego rozwiązania i ewentualnego przedstawienia wyników także władzom samorządu.