Czym jest audyt oświaty?
Oświata stanowi największy składnik wydatków budżetu w samorządzie. Z roku na rok różnica pomiędzy wartością otrzymywanej subwencji a kosztem oświaty jest coraz większa.
Zaangażowanie środków własnych samorządu w oświatę można zminimalizować. Warto sprawdzić w jakim kierunku zmierza obecny model organizacji systemu oświaty w samorządzie i jakie zmiany są w nim niezbędne, by zracjonalizować finansowanie sieci placówek oświatowych.
Celem audytu oświaty jest wskazanie indywidualnych, realnych do wdrożenia rozwiązań oszczędnościowych, które pozwolą zachować poziom nauczania.
Korzyści dla JST
Do korzyści z przeprowadzonego audytu oświaty niewątpliwie należy zaliczyć:
- uzyskanie obiektywnej oceny organizacji oświaty samorządzie,
- uzyskanie przez władze gminy, miasta czy powiatu kompletnej i przejrzystej informacji na temat możliwych zmian, których efektem będą oszczędności budżetu przy zachowaniu poziomu edukacji,
- wypracowanie rekomendowanego scenariusza wdrożenia zmian wraz z realnym harmonogramem wdrożenia i osób zaangażowanych w zmiany,
- pełne wsparcie audytorów w przedstawieniu proponowanych zmian i dyskusji nad nimi z dyrektorami placówek – audytorzy prowadzący są doświadczonymi szkoleniowcami,
- możliwość późniejszego doradztwa w bieżącym wprowadzaniu zmian w życie.
Jak pomagamy
Zakres prac jest uzależniony od indywidualnych potrzeb i oczekiwań Klienta. Najczęściej audyt oświaty obejmuje:
- analizę wskaźnikową dochodów i wydatków na oświatę z porównaniem do podobnych samorządów,
- analizę uzyskiwanej subwencji oświatowej,
- analizę arkuszy organizacyjnych,
- analizę etatów, liczby uczniów i oddziałów,
- analizę rekrutacji uczniów spoza obwodu,
- analizę realizacji opinii i orzeczeń uczniów,
- analizę zatrudnienia obsługi i administracji wraz z badaniem realnie wykonywanych obowiązków.
Audyt oświaty może objąć następujące placówki prowadzone przez samorząd:
- szkoły podstawowe,
- szkoły ponadpodstawowe,
- przedszkola,
- jednostki edukacji włączającej (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze),
- inne jednostki organizacyjne w oświacie (internaty, bursy),
- jednostki wspólnej obsługi (CUW, ZEAS i analogiczne).
Wynikiem prac jest przygotowane dla klienta sprawozdanie z audytu wraz z rekomendacjami, które:
- opierają się o realne założenia,
- są możliwa do wdrożenia w danym samorządzie,
- są zgodne z obowiązującym prawem.
Nasi Klienci sygnalizują, że kluczowe dla powodzenia we wdrażaniu rozwiązań jest przedstawienie i przedyskutowanie najważniejszych wniosków w gronie interesariuszy audytu oświaty, np. dyrektorów szkół, radnych i innych. Samo wdrożenie rozwiązań wymaga podjęcia decyzji przez Klientów. Udzielamy wsparcia np. w sprawdzeniu, czy dyrektorzy wdrożyli oczekiwane zmiany do arkuszy organizacyjnych.
Dla kogo
- Wójt gminy, burmistrz, prezydent miasta, starosta,
który chce zyskać narzędzia do aktywnego zarządzania organizacją oświaty i wydatkami na nią, - Skarbnik,
dla którego obciążenie wydatkami oświaty sprawia, że zbilansowanie budżetu staje się wyzwaniem (lub stanie się za chwilę), - Kierownik referatu oświaty
zainteresowany opinią niezależnych specjalistów do potwierdzenia jego własnych spostrzeżeń oraz wskazania dodatkowych możliwości zoptymalizowania funkcjonowania oświaty, - Radni gminy
chcący poznać możliwości optymalizacji funkcjonowania oświaty – do przeprowadzenia prac niezbędna jest akceptacja władz wykonawczych JST.