Czym jest audyt finansowo-organizacyjny?
Audyt finansowo-organizacyjny to narzędzie dla wójta, burmistrza, prezydenta lub starosty, które pozwala na upewnienie się, że dana jednostka organizacyjna pracuje efektywnie oraz w sposób zgodny z przepisami prawa.
Audyt finansowo-organizacyjny obejmuje swoim zakresem najbardziej obszerny katalog zagadnień audytowych, których celem jest ocena funkcjonowania wskazanej organizacji:
- spółki,
- zakładu budżetowego,
- innej budżetowej jednostki organizacyjnej, w tym:
- spółki wodno-kanalizacyjnej,
- innej spółki komunalnej,
- zakładu gospodarki komunalnej,
- OSiR,
- ośrodka, domu kultury,
- ośrodka pomocy społecznej,
- samego urzędu.
Audyt finansowo-organizacyjny JST to:
Obszar organizacyjny:
- ocena obszaru organizacyjnego jednostki (statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania),
- ocena obszaru gospodarki finansowej, w tym ocena procesu udzielania zamówień i mechanizmów realizacji płatności,
- ocena obszaru kontroli zarządczej,
- ocena ochrony danych osobowych,
- ocena obszaru IT.
Obszar operacyjny – przykładowy:
- weryfikacja zasadności, oszczędności oraz gospodarności ponoszonych wydatków w wybranych okresach, w tym np. badanie procedur kontraktowania dostaw, usług i robót budowlanych,
- weryfikacja struktury zatrudnienia jednostki oraz ocena wypłat wynagrodzeń oraz innych składników wynagrodzeń w wybranych okresach,
- weryfikacja zasadności zawieranych umów/kontraktów z osobami fizycznymi/kontrahentami oraz ocena wydatkowania tych środków, w tym ocena potwierdzenia wykonania prac/produktów.
Obszar finansowy – analiza:
- sprawozdań finansowych za poprzednie 3 lat (wraz z trendami),
- przychodów i kosztów (wraz z trendami),
- cen i marż (wraz z trendami),
- istotnych pozycji bilansu (wraz z trendami),
- wydatków inwestycyjnych według działalności/lokalizacji oraz według celu,
- zobowiązań wynikających z podpisanych/rozpoczętych umów związanych z inwestycjami,
- przyznanych dotacji wraz z przeglądem dokumentacji (z finansowego punktu
widzenia).
Jak pomagamy
Zakres prac jest ściśle związany z indywidualną sytuacją audytowanego podmiotu i potrzebami. W zależności od potrzeb zakres prac może obejmować:
Obszar organizacyjny:
- organizacja jednostki w tym statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania,
- gospodarka finansowa, w tym ocena procesu udzielania zamówień i mechanizmów realizacji płatności,
- kontroli zarządczej,
- ochrony danych osobowych,
Obszar operacyjny:
- oszczędności oraz gospodarności ponoszonych wydatków,
- badanie procedur kontraktowania dostaw, usług i robót budowlanych,
- struktura zatrudnienia jednostki oraz ocena wypłat wynagrodzeń oraz innych składników wynagrodzeń,
- zasadność zawierania umów/kontraktów z osobami fizycznymi/kontrahentami oraz ocena wydatkowania tych środków, w tym ocena potwierdzenia wykonania prac/produktów.
Obszar finansowy (analizy przekrojowe):
- sprawozdania finansowe,
- przychody i koszty (wraz z trendami),
- ceny i marże (wraz z trendami),
- istotne pozycje bilansu (wraz z trendami),
- wydatki inwestycyjne według działalności/lokalizacji oraz według celu,
- zobowiązania wynikające z podpisanych/rozpoczętych umów związanych z inwestycjami,
- przyznane dotacje wraz z przeglądem dokumentacji pod kątem finansowym.
Nasze prace obejmuje również wypracowanie rekomendacji i zaleceń wraz ze wskazaniem optymalnego scenariusza działań.
Korzyści dla Klienta
Najczęściej potrzeba przeprowadzenia audytu pojawia się w sytuacji, gdy:
- diagnoza problemów w funkcjonowaniu danej jednostki,
- wskazanie obszarów z potencjałem zwiększenia efektywności działania,
- zapewnienie funkcji nadzoru właścicielskiego przez samorząd,
- badanie możliwych wariantów dalszego funkcjonowania jednostki (w tym scenariuszy przekształcenia),
- raport otwarcia – przy zmianie organów (prezes lub dyrektor jednostki) raport z audytu zapewnia “czysty start”.
Dla kogo
- Skarbnik,
- Sekretarz,
- Wójt,
- Burmistrz.